35 år av Bra Miljöval – från kemikalieförbud till framtidens upphandlingar
I år fyller Naturskyddsföreningens oberoende miljömärkning Bra Miljöval 35 år. I över tre decennier har Bra Miljöval påverkat branscher att ställa om och hjälpt konsumenter att hitta till hållbara produkter. Hela Bra Miljövals resa publiceras i en ny antologi.
– Bra Miljöval har alltid handlat om att skapa verklig förändring och långsiktig miljönytta. Vi bygger på vetenskapliga kriterier och tydlig uppföljning, vilket gör att våra krav får verklig effekt. Nu är det viktigare än någonsin att visa att omställningen är möjlig – och att göra det lätt för både konsumenter och organisationer att välja rätt, säger, Sofie E Munteanu, chef Hållbar konsumtion & Bra Miljöval på Naturskyddsföreningen.
Från förbud av farliga kemikalier i tvättmedel till energieffektivisering och återskapade av naturmiljöer – i över tre decennier har Bra Miljöval drivit på lagar och påverkat branscher. Som Naturskyddsföreningens oberoende miljömärkning har Bra Miljöval sedan 1990 hjälpt konsumenter, företag och offentlig sektor att välja hållbart.
I dag är märkningen både ett effektivt verktyg för hållbar offentlig upphandling och en viktig del av arbetet med att nå de globala målen för hållbar utveckling. I en tid när ”hållbar” och ”grön” blivit slitna marknadsord står Bra Miljöval kvar som en av få garantier för verklig miljönytta.
– Som oberoende märkning utan vinstintressen sätter vi alltid miljön och människors hälsa först. Det gör Bra Miljöval till en trovärdig vägledning för konsumenter – i en tid när greenwashing är mer regel än undantag, säger Sofie E Munteanu.
Märkningen har också blivit ett viktigt verktyg i offentlig upphandling. I mer än ett decennium har kommuner, regioner och myndigheter använt Bra Miljöval som stöd för att ställa skarpa miljökrav och säkerställa uppföljning. Idag bidrar märkningen till 12 av FN:s 17 globala hållbarhetsmål.
– Bra Miljöval är ett effektivt verktyg för att säkerställa verklig miljönytta i upphandlingar – och samtidigt bidra till Agenda 2030, säger Sofie E Munteanu.
Sänkta miljömål och seglivade myter om priser hotar att bromsa omställningen. När ambitionerna minskar blir tydliga verktyg för företag allt viktigare.
– Här kan företag som vill ta ansvar verkligen kliva fram och visa vägen, säger Sofie E Munteanu, verksamhetschef för Bra Miljöval.
En seglivad uppfattning är att miljömärkta produkter är dyrare. Men en ny fransk prisstudie (2) visar att de i genomsnitt kostar lika mycket – eller till och med mindre – än andra produkter. Studien visar att hållbara val inte behöver kostar mer.
Framåt vill Bra Miljöval öka användningen av märkning i offentlig upphandling, fasa ut fler farliga kemikalier och stärka det internationella samarbetet för att påverka på systemnivå.
– Framtidens miljömärkning handlar om att våga ta tag i klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och ökande konsumtion och göra det lättare för konsumenter, företag och offentlig sektor att välja rätt, säger Sofie E Munteanu.
Läs mer i Bra Miljövals färska antologi, som släpps idag. Antologi om Bra Miljöval: 35 år av hållbar förändring
Från batterier till biologisk mångfald
Under 35 år har Bra Miljöval bidragit till en rad konkreta miljöförbättringar – från lagstiftning och produktutveckling till finansiering av projekt som stärker klimat och biologisk mångfald:
- Förbjöd fosfat i tvätt- och diskmedel redan 2006 – långt före EU.
- Stoppade PFAS i kemiska produkter och senare även i kosmetika i märkta butiker.
- Bidragit till att engångsbatterier i Sverige är fria från tungmetaller.
- Finansierat över 460 miljöprojekt genom miljö- och energifonder – allt från rivna vandringshinder till satsningar på energieffektivisering. (1)
- Över 60 procent av Sveriges regionala kollektivtrafik
- Energieffektiv belysning har installerats i över 60 projekt.
- Bidragit till att 116 vandringshinder har rivits och 24 fiskvägar byggts, vilket återställt livsmiljöer för arter som lax, öring och ål.
- Nått bred förankring – 9 av 10 svenskar känner i dag till Bra Miljöval.