Sveriges största solcellspark med el märkt med Bra Miljöval
Den 29 april invigdes Sveriges största solcellspark utanför Hallstavik. Bakom projektet står solenergiföretaget Alight och dagligvarukoncernen Axfood, som genom den nya solparken bidrar till att produktionen av Bra Miljöval-el ökar.
Solparken har en installerad effekt på 64 MWp och en årlig kapacitet på 63 GWh – tillräckligt för att försörja cirka 12 000 villor med Bra Miljöval-märkt el. Anläggningen har möjliggjorts genom ett långsiktigt elköpsavtal där Axfood köper elen från solparken, som byggts, ägs och drivs av Alight.
— Med Sveriges största solpark adderar vi förnybar el till marknaden. Att den dessutom är märkt med Bra Miljöval bidrar ytterligare till en hållbar elförsörjning, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Axfood ser miljömärkt el som en stor fördel, vilket har lett till att Alight valt att certifiera solparken enligt Bra Miljövals strikta kriterier, där bland annat rutiner för återvinning av solpaneler och placering utanför skyddade naturområden ingår.
— Vi är stolta över att Sveriges största solpark uppfyller Bra Miljövals höga krav, som innefattar både produktion av förnybar el och ett långsiktigt engagemang för att bevara miljön där vi verkar. Miljömärkningen är ett kvitto på vårt arbete för en hållbar energiförsörjning och förhoppningsvis inspirerar det andra, säger Johanna Snickars, kommunikations- & hållbarhetschef på Alight.
— Kundernas efterfrågan driver på miljömärkning av förnybar el, och den här solparken är ännu ett bevis på det. Företag som vill göra mer än ”bara” köpa förnybar el ser att el märkt Bra Miljöval är en pålitlig miljöprodukt som dessutom följs upp och granskas årligen, säger Kim Blomster, produktansvarig Bra Miljöval Elenergi.
Miljökrav på solcellsparker
- Solelanläggning ska vara placerad utanför Naturskyddsföreningens stoppområden med skyddsvärd natur.
- Restproduktplan med rutiner för hur solpaneler tas om hand och återvinns vid nedmontering måste finnas.
Om Alight
Alight hjälper energiintensiva företag att ställa om till förnybart genom att gå över till solenergi. Företaget utvecklar, äger och driver solparker och solanläggningar på fastigheter över hela Europa och säljer den förnybara energin till företag till en låg, fast kostnad som stöds av ett elköpsavtal (PPA), oberoende av statlig finansiering och subventioner. Alights mål är att 2030 ha en installerad kapacitet på minst 5 GW, vilket banar väg för en mer hållbar framtid.
Om Axfood
Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige och en familj av olika koncept i samverkan. Varje vecka sker cirka 5 miljoner kundmöten i närmare 400 egenägda butiker, e-handel och drygt 700 samverkande handlarägda butiker. Totalt har Axfood fler än 15 000 årsanställda och en nettoomsättning om över 80 miljarder kronor. Axfood ska vara en stark samhällskraft som tillsammans med intressenter och beslutsfattare i samhället driver utvecklingen mot en mer hållbar och hälsosam matproduktion och -konsumtion.